torsdag 25 december 2008

Juldagslugn

Jag tror att juldagen är det bästa med julen. Allt bara rullar på. Alla är upptagna med sina nya julklappar och ambitionsnivån är väldigt låg: har nån borstat tänderna innan kl 15 så är det strålande! Mat finns kvar i överflöd sen igår och det finns inga "måsten" över huvud taget. Att jag sen valt att boka tvättstugan är en helt annan femma - hur ofta kan man boka två pass i rad och få all tvätt ur världen på en och samma gång?! För mig händer det inte särskilt ofta så det är lite vardagslyx mitt i helgen.

Gårdagen blev väldigt lyckad tycker jag. Trevligt sällskap, lagom mycket mat, barnen (och de vuxna) verkade nöjda med sina paket och allt flöt på utan större missöden. Vi prövade en ny variant och lät tomten komma efter Kalle men innan middagen (annars kommer han alltid efter maten) och det var faktiskt jätteskönt; I och med att alla paket var avklarade så blev det rätt så lugnt och skönt även för värdfolket så fort disken var omhändertagen. Resten av kvällen tillbringades i soffan och runt en spelplan vid köksbordet. Gästerna gick hem vid 23 och vi satt uppe och småpratade till midnatt. Men SEN var det skönt att få lägga sig.

Stans sexigaste jultomte?! Conny hade glömt nåt att ha under rocken så han fick kavla upp byxbenen över knäna med påföljden att det stack fram ett par kraftigt behårade pinnar under tomtens rock (till de församlades stora förtjusning).

Lite spännande var det allt med tomten även om hon var hyfsat frimodig. Ett par timmar senare vid köksbordet: "-Pappa, var det du som var tomten?" "-Nej men, varför tror du det?" "-Därför att tomten hade såna där händer som du, så där skropiga". "Skropiga" visade sig vara motsatsen till hennes egna släta fingrar, grova och med fårade knogar.

Tomten var ovanligt snäll mot mig i år. Eller så är det jag som varit ovanligt snäll :-)) Det fina och generösa pysselpaketet ovan fick jag av Lina (tusen tack snälla vännen - här ska pysslas!). Av barnen (läs: Conny) fick jag en DKNY-parfym, "Be delicious" och tillhörande bodylotion. Svärmor kom med jättesöta små tomtebarn i keramik och av moster & morbror fick jag Le Cléizo's "Vandrande stjärna" (Nobelpristagaren) och tillsammans fick Conny och jag ett spel som hette Qube. En frågesport med lätta regler och roliga frågor.

Årets gran. Inte så pjåkig även om den egntligen strider mot mina julgransprinciper: Endast runda röda kulor i en strikt ordning med de minsta högst upp och de största längst ner. Glittret ska sitta med exakt samma avstånd mellan varje varv och julgransljusen brukar normalt ta 45 min att sätta upp för att det ska lysa "symmetriskt". Tur att man inte är sämre än att man kan ändra sig, va? Jularna i USA har nog också gjort sitt till för att urvattna mina principer.

Hoppas att ni alla får en fortsatt skön julhelg och att det finns lite av julgodiset kvar att smaska på. Själv ska jag gå och hitta en chokladdoppad marshmallow, tror jag. Det förtjänar man efter alla timmar i tvättstugan!


4 kommentarer:

Nina sa...

Awww, vilket julmys!
God fortsättning och gott nytt '09!

Anonym sa...

Tack själv för mina välfyllda julklapp vännen, jag blev jätteglad! Jag har redan prövat några av stickersen idag! :)

Anonym sa...

God jul kära du......
Massa kram till dig och lillbus

Pihlina sa...

Haahaa! Värsta blottartomten med bara ben under rocken. :D
IDAG är vår slappardag. Igår hade vi julklappsöppning nummer två, tillsammans med brorsan och hans familj. Men idag... idag... nu ska jag slappa.