söndag 21 september 2008

Trött - men på ett bra sätt!

Jösses vilken kväll det blev! Jag är så in i norden trött idag att jag t o m somnade under bion med Nora men det var det värt! Det som sugit musten ur mig så totalt är alltså den stora personalfesten på Kistamässan med anledning av Folksams 100-års jubileum, en fest som jag anmälde mig till utan direkt entusiasm utan mest bara av "pliktkänsla".

Abonnerade bussar gick från Cityterminalen 16:45 och fraktade alltså ut större delen av de 3100 deltagarna. Gissa om det var kö när vi skulle in? Och eftersom vi tagit en öl innan så var man ju lagom kissnödig också.... Som tur var fanns det en liten miljon toaletter så problemet var snabbt avhjälpt när man väl kom in. På vägen in i själva festlokalen fanns det livemusik på två olika ställen och en hel svärm av fotografer som skulle föreviga oss (pinsamt nog).
Innan middagen var det sedvanligt mingel och bubbel och vi insåg raskt att skulle vi tappa bort varandra så var det bara att acceptera, för hitta igen nån var som en nål i en höstack. Det var ett sorl som övergick allt förstånd och på grund av det så tog det säkert en kvart innan jag insåg att det var livemusik i hallen; Linda Lampenius & Sofia Källgren. Sen var ribban lagd. Pia Johansson och Mark Levengood var inhyrda för att lotsa oss genom programmet och de inledde med ett skojigt välkomsttal. Därefter följde Anders Sundström, VD för Follksam och mindre skojjig.
Middagen var ypperlig och bestod av signalkräftstimbal till förrätt, till varmrätt var det tornedou med potatiskaka (den godaste jag NÅNSIN ätit!!!) och till det kantarell- och madeirasås och en sallad med lingonvinegrätt. Och maten var till och med varm!!! Efterrätten var en pannacotta med havtornsgele och krispig cacaotopping. Vinerna till var goda och så där lagom lättdruckna utan att bli smaklösa. Under middagen var det en blandad kompott på inderhållningen; Jerry Williams, Mikael Tornving, en slagverksgrupp som jag inte kommer ihåg vad de hette, Bounce, Jill Johnson och sist men inte minst en nostalgitripp med Tomas Ledin. Vid det laget var jag inte längre kvar vid mitt bord utan hade tagit med mig några av mina kamrater och stuffade loss framme vid scen.
Efter att ha brutit taffeln så spelade Arvingarna upp på ett (styr-)dansgolv och ett sjujäkla disco brakade loss i en angränsande hall. Det var mycket länge sen jag svettades som jag gjorde igår. Det var så kul att det finns knappt på världskartan. Tyvärr så gick det åt en hel del tid till att irra runt och leta bortvillade kamrater men det gjorde liksom ingenting; Man tog ett varv och letade efter nån men då stötte man på nåt annat gäng som man blev indragen i och så gick det raskt en halvtimme innan man insåg att man faktiskt var på väg att leta efter nån :-))
Två drinkbiljetter hade vi fått, och jag och vår vice VD (som satt vid mig under middagen) lyckades fiffla till oss ytterligare var sin. Och det slutade med att jag köpte en cider som jag lämnade halva av och sen gav jag bort de andra två biljetterna. Sen drack jag vatten och gick på ren adrenalin istället. Det tackar jag gudarna för idag. Festen var utsatt att hålla på till 02:00 men redan 01:15 tog jag min kavaj och lilla handväska och klev på en av bussarna som körde skytteltrafik mellan stan & mässan. Det var så sanslöst bra ordnat hela arrangemanget att jag aldrig varit med om dess like, och fantastiskt genomtänkt. Så genomtänkt att vid halv 12 tiden började ett gäng korvgubbar smälla upp sina stånd utanför entrén och så bjöds den som ville på korv & pucko!
Nu ska jag slösurfa runt lite och sen ska jag SOVA - det behövs!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Wow! Vilken kväll!!!! Inte anordnar kommunen sånt där till sina anställda, vi får vara glada om vi får mat på våra två utbildningsdagar...
Antar att jag inte behöver säga Sov Gott!

Anonym sa...

Oh, shit alltså. Vilket party! Vad kul det verkar ha varit! :-D

Förstår att du är trött efter det.

Elina sa...

Jisses, det låter grymt välordnat. Och roligt!

guldhatten sa...

Jag var där, det var sjukt rolig med massa underbara artister som uppträde. Vilket härligt drag det var. Det var kanonkul och mingla runt med er trevliga folksamare.