fredag 9 januari 2009

Trevlig stund igår & joy fold card

Igår, torsdag, var jag så in i bängen trött efter att Nora hållit oss vakna till halv 3 natten innan. En av mina kollegor sa ett hurtigt "-God morgon!" och brast sen ut i spontanfnitter. Så pigg såg jag ut.För att inte somna i soffan direkt efter middagen så gick jag ner på Pyssloteket en sväng eftersom Anna hade öppet till 21. Där visade det sig vara fullt med trevligt folk så jag blev sittande där och tjötade myyycket längre än vad jag hade tänkt. Tack för en trevlig stund på fritidsgården, tjejer! Det behövdes.

Inte kunde jag ju gå hem tomhänt heller så jag plockade ihop lite smått och gott. Sen gick jag hem och gjorde ett s k joy fold card med mina nyförvärv. Ett joy fold card är i princip 2 dubbelvikta kort i olika storlekar som man limmar ihop. Rutan med dekorationerna är alltså en flik som öppnas åt höger för att sen kunna öppna fliken till vänster och innuti finns utrymme för hälsning eller vad man nu vill. Den högra fliken hålls stängd under födelsedag-stämpeln. Glasklart??? *fniss* Näe, jag är ingen pedagog. Kika i den tutorial som jag länkar till så kanske det klarnar.





Det blommiga pappret heter "Wild Saffron Wild flowers"och kommer från K & Co och det rutiga kommer från Paper Adventures, "Baby green diamonds". Pappersblommorna hittade jag ingen tillverkare på men jag tror inte det är Prima i alla fall. Köpte lite såna därna pärlband, pärlfloss?, i olika färger, ett fint grönt band med scrolls och ett gult band med små blommor på rad. Det är bitar av det bandet som är mittpunkt i de gula blommorna tillsammans med lite stickles. Allt utom rub-ons inköpta på Pyssloteket, alltså.
Joy fold blev så hemskans fint så jag var tvungen att göra ett till nu ikväll. Det har jag anpassat till "svenska" mått och gjort i 15 x 15 cm.

Alla papper, utom cs förstås, kommer från Crateserien "Lemongrass" och likaså de fina, glittriga die-cuts som jag använt. "Gemvarianten" funkade ju ypperligt till detta! Namnet på mottagaren är skrivet med bruna thickers "Platforms". Hon fyller inte år riktigt än, därav suddet. Lilla larven är en chipboardsticker från sassafrasslass.
Vill du göra ett eget? Här är länk till en fin-fin tutorial. För att göra ett 15 x 15 använde jag
1 st cs 15 x 22,5 cm som jag bigade på 15 cm (stomme + vänster flik)
1 st cs 22 x 12 cm som jag bigade på 11 cm (stomme till det mindre kortet)
1 mönstrat 14 x 14 cm (det gulaktiga)
1 st mönstrat 10, 5 x 11,5 cm (det med cirklar)
1 st mönstrat 7 x 14 cm (det aprikosorange)
Jag tog även ett svagt mönstrat papper 10,5 x 11,5 cm och fäste innuti för att skriva hälsningen på.

7 kommentarer:

Jeanette Wallén sa...

Ruggans snyggt! Har tänkt testa att göra ett joy fold card, men inte fått ändan ur. Nu måste jag ju se till att testa - det blir så läckert!

*kram påre*

Evelina sa...

MEN så snyggt Babsan! Tycker visst att du är pedagogisk, jag fattade precis! Å nu måste jag prova själv, tack för inspirationen!

Jeanette Wallén sa...

Hörru smulan, jag har en liten award till dig i min blogg - Evvis får ingen, för hon har redan fått den på annat håll... ;)

*puss å kram*

Anonym sa...

Snygga kort gör du minsann. Och här sitter jag och saknar både dig och inspiration. Ska vi inte på samma träff snart?

Anna Ekman sa...

Ojoj vad läckert! Nu känner jag att det vore läge att göra ett fint joy-fold-kort med mina nya Crate Lemongrasspapper. :)

Anonym sa...

Jättesnyggt kort! Får nog också prova på det!

Anonym sa...

Tack själv! Måste prova göra sånna kort, dina är ju kanooooooonfina!
Kjam...